söndag 7 september 2008

Varning!


Igår var jag ute och testade en kommande tävlingsbana, MTB Vasan närmare bestämt. Kallt men fint väder var det och omgivningen var sådär klassiskt dalamässig. Med det tillfördes alltså en hel del väta i form av myrar och blöthål. Så efter lite mer än hälften av banans 10mil hände det.

Jag var påväg utför från en depå (av 3) som Vasaloppet så snällt hade ställt upp och jag hoppade ut från ett dropp och landade lite snett. XC3 tuben krängdes då genast av helt och hållet, det belv en tvänit och kolfiberfälgen skötte bromsandet bak. Jag trodde att fälgen fick seriösa skador av detta, men som tur var så blev det inte en enda reva.

Att fälgen inte blev skadad har jag limtejpen att tacka för. Dock så var det tejpens fel att däcket krängde av. Alla myrer och blöthål hade gjort att det inte fanns ett dugg fäste kvar på tejpytan.

Det var dock tur att det hände just vid depån för jag hann inte ens blinka innan det stod 5st från Vasaloppet och frågade om jag behöde hjälp, verkyg och ja allt. Ännu mer tur var att jag i alla fall inte hade glömt att packa en reservtub + tejp och det var också så att det fanns på plats i en av bilarna. Det var nämligen så att den löstagbara delen av ventilen på tuben hade brytits av så jag behövde en ny. Dessutom behövde jag ventilförlängaren som satt på denna avbrutna ventil. Så jag sa att jag kanske behövde verk... ja innan jag hann säga "tyg" så sprang en kille i full fart mot en av bilarna längre bort, körde ned den i världens fart och nästan slängde ut alla verktyg.

Super-Service verkligen , imponerande. Jag lade på en ny tejp och det andra däcket. Sedan tackade vi och rullade iväg. Så det slutade lyckligt denna gång.

Jag har kännt att tejpens fäste tappat en gång tidigare när jag bytte däck efter en våt tävling. Men då återgick ytan till mer klibbig innan jag satte på nästa däck och det körde jag på tills det var dags för byte igen efter ca 1månad. Men då bytte jag även tejp.

Så till er som har skaffat limtejp (speciellt mtb och vanlig lvg tejp) pga att de läst denna blogg, var försiktiga när ni kör i ordentlig väta. Limmets fästförmåga tappar radikalt. Att klara av kraftiga svängar är ganska okej, men om ni får kast i dem så är risken stor att tuben kränger av. Lika så om ni landar fel efter ett hopp eller om svängen i sig är stötig.

Jag personligen kommer att köra med tejp när det är torrt för tejpen är så otroligt lätt att ta på och av. Men när det är vått ute kommer jag att förlita mig på vanligt starkt tublim.

Det var allt för denna gång. Här näst kommer jag att testa crosstejperna på min cyclocross hoj. De kanske klarar av väta bättre? Mer om detta nästa gång.

Inga kommentarer: