lördag 26 april 2008

Ride Report



Nu är hjulen testade... och jag säger bara det: FITUSAN! styvare hjul i denna viktklassen får man leta efter. Ja när jag tänker efter så har jag inte kört på såhär styva hjul någon gång på MTB och då är jag van vid Bontragers stabila X Lite hjul och mina reservhjul nu är Mavic SLR och ingen av dessa hjul kommer inte i närheten. Varken i vikt eller styvhet.

Jag har testat hjulen på distans (håller på med en film från den, och lär hitta bra komprimeringsprogram för video, tips?) och på tävlingsträning. När jag körde distansen så hade jag tid att laborera lite med däckstryck och jag hade lite under 1bar som lägst i både bak och framdäck, men då klonkade det igenom på bakdäcket och så blev det lite instabilt fram i kombination med de styva hjulen och min styva gaffel. Jag körde iofs med de mest nabbade däcken och de greppade sjukt bra i kurvorna så det bidrog en hel del.

1,5bar bak är i alla fall optimalt hittils på de motocrossliknande däcken. Då slår det inte igenom så ofta. Det slog bara till när jag maxade i en stenkista som vi har på tävlingsträningsbanan. Och där dunkar jag igenom med vanliga däck också.

Rullmotståndet är faktiskt inte så högt som man kanske kan tro när man tittar på däcken, det rullar ungefär lika bra som mina Black Panther. Jag varken känner eller hör någon större skillnad.
Antar att det har att göra med att dubbarna sitter ganska tätt. Däremot så kanske det blir lite mer tungrullat på blött och mjukt underlag i lite lägre farter.
Greppet är i alla fall inget att klaga på.

Jag lånade ut min cykel till Lars Bleckur efter tävlingsträningen och sedan testade jag hans heldämpade Scott Spark, han körde Racing Ralf på den. Och när vi testade lite på banan så slog det mig att greppet i mina däck var bättre men även att de båda cyklarna betedde sig ungefär lika på småstötigt underlag.
Stort plus för tuberna alltså. Däremot så gick Sparken betydligt bättre i stöket, svosch sa det bara så var man nere =)

Så hittills är jag över förväntan positivt överraskad. Och då har jag inte testat de mer allroundmässiga däcken än. De mer nabbade däcken (XC3) som jag testat nu gör min cykel 300g lättare, mot när jag har SLR hjulen med Vredestein Black Panhter 2.0 på. Och med allroundäcken (XC2) så skalar jag av ytterligare 300g på totalvikten.
För er som missat det så väger
Hjulen 1380g
XC3 däcken ca 600g/st
XC2 däcken ca 450g/st

Så som lättast kommer min cykel väga ganska exakt 9kg. Viktigt viktigt med vikt

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oscar, ursäkta en novis, men vad menas egentligen med att däcken är styva? Jag kan förstå att däck kan vara styva för att man pumpat dem hårt, men hur kan de vara det pga att de är slanglösa?

Anonym sa...

ehrm... HJULEN menar jag. Hur kan de bli styvare för att däcken är slanglösa?

Nu gjorde jag säkert bort mig ännu mer. :-)

Unknown sa...

Niklas:
Nja däcken är inte styva, utan det var just hjulen som var det. Och det är på grund av att det är en hög kolfiberfälg på. Det i samband med många ekrar och bra ekerspänning gör hjulet mer styvt.

Däcken i sig är tjockare än vanliga kanttrådsdäck och blir således också lite mindre sladdriga och får mer stabilitet. Och det gör åk-känslan mer levande på ett sätt. Något som du kommer märka om du får för dig att köra tub på crossen någon gång.

Hoppas det besvarade dina frågor?