tisdag 15 april 2008

Nu är premiären nära:



Tufo är bra på att ge klara och tydliga instruktioner, och jag kommer hädanefter bara köra med tejp till mina tuber. Vare sig det gäller MTB, CX eller LVG. Tejp is the Shit, som ungdommar som jag säger. Vill man inte köra med den extrema tejpen är det ännu lättare att montera, titta bara:



En fråga som dykt upp i mitt huvud och även andras är hur vida jag gör om jag får punktering på tävling. På XC-lopp så löses det enklast genom reservhjul i depån, för jag brukar ändå vanligtvis inte köra med slang i bakfickan på XC-lopp. Skumpatron kommer jag dock ha med mig som vanligt.
På de långlopp jag kommer köra med tubhjulen så kommer jag ha med mig tufos 50ml tätningsvätska och kolsyrepatron/skumpatron. Får jag väl punka kommer jag att först testa med skumpatron och om det inte hjälper får jag hälla i en halv flaska Tufovätska. Eller tvärt om. Enligt bilden nedan så är det ju inte svårare att hälla i Tufovätska än vanligt skum på patron.
På de lopp där det är möjligt kommer jag även att skicka med extrahjul till langningspersonalen.

Sen ska man ju också komma ihåg att ett par punkade tubdäck är mycket stabilare att köra på med punka än vanliga kanttrådsdäck. Vilket enligt mig faktiskt är en fördel på XC-lopp där tid att laga punka ute på banan heldre byts mot att köra på punktering in i depå. För att få ett säkert reservhjul att byta till.



(Klicka på bilden för att se den större och kunna läsa instruktionerna)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tjenixen.
För att lösa punkteringsfrågan på tubisarna så borde ett bra alternativ vara att köra med Stans vätska i från start. Om tubdäcken minimerar snakebite risken så borde eventuella punkteringar orsakas av stickhål och sånt och då borde Stans täta. I teorin alltså ;-)
Eller?

Anonym sa...

Det där med att använda tejp eller klister.. "It's like open a can of worms".
Kolla in diskussionerna på WW om det.
Nackdelen med tejpen är att det är svårare att byta ett punkterat lvg däck ute på vägen. Oftast river man sönder insidan av det punkade däcket när man ska ta av det, och då sitter det rester kvar på tejpen. Och det är ett rent helvete att få bort den gamla tejpen när den väl skall bytas.
Men båda teknikerna har fördelar och nackdelar. Är PC eller MAC bäst? ;-)

Unknown sa...

Nu vet jag inte om den anonyme är samma person eller inte men jag tar och svarar båda posterna.

Angående tejpen så har jag även fått höra att borttagning av tejpen kan medföra att fälgen skadas också. Jag har dock specifik MTB tjep till mina hjul och kommer att köra med det för att inte riskera att kränga av däcket så lätt. När det väl är punkat och behövs tas av gör det inget för mig om det går sönder. Sen så är ytskiktet på Reynoldsfälgen så bra att jag inte tror på skadad fälg, om jag tar det försiktigt vill säga.

Angående Stans i tuberna så har den tanken passerat fler än en gång, och jag kommer att fylla tuberna med Stans till Långloppen. Dock så tänkte jag spara lite vikt på XC-loppen genom att inte fylla i vätska till dem.

Vikten är den stora boven som sagt =D

Anonym sa...

Tjenixen.
It is i.. Lerclec. Som är namnlös ;-)
Johan alltså, kallad carbonmannen av de närmast sörjande.

Jag tror att det kan bli svårt att få spridning av tubanvändandet pga av det snäva utbudet av just MTB tubdäck och tex krånglet at byta däck mellan träning och tävling. Men det är klart intressant och kul att du testar. Om det skulle vara så att det visar sig att punkteringsrisken helt försvinner med tub och Stans och grepp är bra och totalvikt är låg osv så kanske det kan bli ett alternativ i framtiden.
Bara mina egna funderingar.

//Johan